Aktualności

          • Tydzień wychowania: Niedziela - Rodzice pierwszymi wychowawcami i katechetami

          • Tydzień Wychowania rozpoczynamy od refleksji nad kluczową rolą rodziców w procesie wychowawczym. Jak mówi prorok Izajasz, Bóg jest źródłem odwagi i siły, to On uzdrawia i przynosi radość. To na rodzicach, jako pierwszych wychowawcach, spoczywa odpowiedzialność za przyprowadzenie swoich dzieci do Jezusa. Nie ma skuteczniejszych wychowawców i katechetów niż rodzice.

             

            Niedziela, 8 września 2024 r.

            Iz 35, 4-7a; Jk 2, 1-5; Mk 7, 31-37XXIII Niedziela zwykła

             

            Rodzice – pierwszymi wychowawcami i katechetami swych dzieci Prorok Izajasz mówi dziś swojemu narodowi, że Bóg jest źródłem odwagi i siły. To On uzdrawia – przywraca wzrok i słuch, dzięki Niemu można odzyskać utraconą radość. Czytając dzisiejszą Ewangelię jesteśmy świadkami uzdrowienia człowieka głuchoniemego. Warto zwrócić uwagę, że człowiek pozbawiony słuchu i mowy nie przyszedł sam do Jezusa, ale „przyprowadzili go do Niego i prosili, żeby położył na niego rękę”. Jakże istotny w życiu głuchoniemego był udział osób, o których mówi św. Marek – to oni prowadząc go do Jezusa i wstawiając się za nim otworzyli w jego życiu całkiem nowy rozdział. Nie wiemy, kim były te osoby – pozostaną dla nas anonimowe. Wiemy natomiast, kto może najowocniej przyprowadzić do Jezusa dzieci i młodzież. Nie ma skuteczniejszych wychowawców i katechetów niż rodzice.

             

            Kondycja psychiczna dużej części dzieci i młodzieży musi niepokoić. Według danych statystycznych 20% nastolatków w Polsce przeżywa objawy depresji. Ok. 30% młodych osób w wieku od 18 do 20 roku życia doświadcza objawów wypalenia zawodowego, choć nie podjęli oni jeszcze żadnej pracy. Oczywiście, w przypadku zaburzeń psychicznych konieczna jest pomoc lekarska i psychologiczna. Ale nie jest obojętne, gdzie dzieci szukają oparcia, przeżywając problemy i zmartwienia, których w życiu nie da się uniknąć.

             

            Powiedzenie „jak trwoga, to do Boga” często używane jest w negatywnym znaczeniu w odniesieniu do sytuacji, kiedy ktoś przypomina sobie o Bogu tylko wtedy, gdy Go potrzebuje. Natomiast można te słowa rozumieć także w znaczeniu pozytywnym: naturalny odruch oparcia się na Bogu w ciężkich chwilach życia – ratuje. Wielu z nas ma ten odruch. Instynkt poszukiwania Boga i Jego obecności w trudnych sytuacjach rodzi się w nas w dzieciństwie. Nie ma wątpliwości, że Jan Paweł II był człowiekiem głębokiej modlitwy. Często w czasie oficjalnych spotkań wyłączał się, oddając się rozmowie z Bogiem. Ten „instynkt” wyniósł z domu rodzinnego. W homilii wygłoszonej w Wadowicach 14 sierpnia 1991 roku św. Jan Paweł II powiedział: „Tajemnicy owej uczyły mnie ręce matki, która – składając małe dziecięce dłonie do pacierza – pokazywała, jak kreśli się krzyż – znak Chrystusa, który jest Synem Boga żywego”. Wspominając zaś swego ojca w rozmowie z dziennikarzem, Andre Frossardem stwierdził: „Moje lata chłopięce i młodzieńcze łączą się przede wszystkim z postacią ojca, którego życie duchowe po stracie żony i starszego syna niezwykle się pogłębiło. Patrzyłem z bliska na jego życie, widziałem, jak umiał od siebie wymagać, widziałem, jak klękał do modlitwy. (…) Ojciec, który umiał sam od siebie wymagać, w pewnym sensie nie musiał już wymagać od syna. Patrząc na niego, nauczyłem się, że trzeba samemu sobie stawiać wymagania i przykładać się do spełniania własnych obowiązków. Ten mój ojciec, którego uważam za niezwykłego człowieka, zmarł – prawie, że nagle (…)”.

             

            To od rodziców, a w dużej części również dziadków – tych wszystkich, którzy tworzą dom rodzinny dziecka, zależy jaki odruch będzie miał dorosły czy jeszcze później starszy człowiek, gdy w jego życiu pojawi się, nieuniknione, niestety, cierpienie – czy sięgnie po modlitwę, po różaniec, czy będzie szukał pociechy gdzie indziej, a może w ogóle nie będzie poszukiwać oparcia, gdyż będzie mu towarzyszyć przeświadczenie, że w jego trudnościach jest zdany sam na siebie. Popatrzmy na życie naszych przodków – dziadków, pradziadków i jeszcze starszych pokoleń – przeżywali oni czasy wojen, zaborów, walki z Kościołem w czasach komunizmu. To wiara w Boga i Jego działanie dawała im siłę, by przetrwać. Dom rodzinny wyposaża dziecko na drogę życia w to wszystko, co będzie dla niego oparciem. Dobrą intuicję miał poeta, Adam Asnyk, który w wierszu „Echo kołyski” zawarł słowa:

             

            Na taki życia zmrok,

            Rozbicia straszną noc,

            Zachowaj ducha moc

            I jasny dziecka wzrok.

            Niech ci wspomnienie kołyski

            Przyniesie matki uściski

            Na taki życia zmrok!

             

            autor: ks. Marek Studenski

          • Tydzień wychowania - wychowujmy razem

          • Już po raz 14 Konferencja Episkopatu Polski oraz Rada Szkół Katolickich zaprasza do przeżywania Tygodnia Wychowania, który w tym roku odbywa się pod hasłem „Wychowujmy razem”. W tym szczególnym czasie pragniemy zwrócić uwagę na rolę współpracy rodziny, Kościoła i szkoły w procesie wychowawczym. Współdziałanie tych trzech środowisk jest kluczowe dla rozwoju młodego człowieka i jego przygotowania do dojrzałego życia.

            Materiały do rozważań na każdy dzień tygodnia można pobrać pod poniższym linkiem:

             

          • Nowa szatnia

          • W nowej szatni oczekują na uczniów nowe szafki.

             

            Najmłodsi uczniowie z klas 1-3 SSP otrzymają szafki otwarte, a starsi z klas 4-8 SSP szafki z kluczykiem.

            Wspomniane meble pięknie się prezentują w nowej aranżacji pomieszczenia.

          • Wywiadówka

          • We wtorek, 3 września 2024 r., odbędzie się pierwsza wywiadówka w roku szkolnym 2024/2025.

            O godz. 17:00 zapraszamy rodziców uczniów klas 1-3 SSP na spotkanie z Księdzem Dyrektorem do sali gimnastycznej, a następnie z wychowawcami klas w wyznaczonych salach.

            O godz. 18:00 zapraszamy rodziców uczniów klas 4-8 SSP na spotkanie z Księdzem Dyrektorem do sali gimnastycznej, a następnie z wychowawcami klas w wyznaczonych salach.

            Podczas wywiadówki nakreślone zostaną założenia, które będziemy realizowali w nowym roku szkolnym. Prosimy potraktować to spotkanie jako obligatoryjne.

          • Wyprawka dla klas wczesnoszkolnych

          • PROSIMY O PODPISANIE WSZYSTKICH RZECZY IMIENIEM I NAZWISKIEM DZIECKA

            Klasa I

            Przybory plastyczne :

            blok techniczny A4 i A3 kolorowy i biały

            blok rysunkowy A4 i A3 kolorowy i biały

            papier kolorowy mały (tzw. wycinanki)

            kredki 12 kolorów (drewniane i świecowe)

            kredki – ,,Pastele olejne”

            plastelina opakowanie 12 sztuk

            krepina 5 sztuk dowolnych kolorów

            klej w sztyfcie 3 sztuki

            pędzel: mały 2 sztuki, duży 2 sztuki

            farby plakatowe 12 kolorów

            pojemnik na wodę uniemożliwiający wylanie się wody

            nożyczki (z zaokrąglonymi końcówkami)

            teczka A4 na gumkę – 2 sztuki (na prace plastyczne oraz sprawdziany )

            papier ksero – ryza

            Wyposażenie piórnika:

            3 ołówki trójkątne typu HB, temperówka z pojemnikiem, linijka- 20 cm, gumka do ścierania

            Zeszyty:

            zeszyt A5 w 3 linie 32 kartki- ( 2 sztuki)

            zeszyt A4 w 3 linie 32 kartki – ( 1 sztuka)

            zeszyt A5 w kratkę 32 kartki -(3 sztuki)

            zeszyt do nut w szeroką pięciolinię (1 szt.)

            zeszyt czysty(biały)- 32 kartkowy ( 1 szt.)

            Strój gimnastyczny:

            biały T-shirt na krótki rękaw

            krótkie spodenki czarne lub granatowe

            buty z podeszwą halową (białą)

            Przybory toaletowe: chusteczki higieniczne, chusteczki nawilżane (antybakteryjne).

            Obuwie zmienne będzie przechowywane w szatni w podpisanych workach.

            Dodatkowo prosimy o zaopatrzenie dziecka w ubranie na zmianę (do pozostawienia w szatni).

            Wszystkie przybory uzupełniamy w ciągu roku szkolnego .

             

            Klasy II i III

             

            PROSIMY O PODPISANIE WSZYSTKICH RZECZY IMIENIEM I NAZWISKIEM DZIECKA

            Przybory plastyczne :

            blok rysunkowy A4 (biały i kolorowy)

            blok techniczny A4 (biały i kolorowy)

            blok techniczny A3 (biały i kolorowy)

            blok rysunkowy A3 (biały, kolorowy)

            farby plakatowe 12 kolorów

            plastelina 12 kolorów

            krepina 5 sztuk dowolnych kolorów

            pędzelki różnej grubości (3 szt.) –  z cienkim i grubym włosiem

            pojemnik na wodę uniemożliwiający wylanie się wody

            kredki 12 kolorów (drewniane i świecowe)

            kredki – ,,Pastele olejne”

            klej w sztyfcie TETIS (4 szt.)

            papierowe  teczki (zamykane gumką) na prace plastyczne  i karty pracy ( 2 szt.)

            papier ksero- ryza

            Materiały do edukacji matematycznej:

            miarka krawiecka,  2 kostki do gry, tabliczka mnożenia

            Wyposażenie piórnika:

            3 ołówki, ścieralny długopis,  temperówka zamykana, linijka min. 20 cm, nożyczki  zaokrąglone, gumka

            Zeszyty:

            w trzy linie 32 kartkowy kolor (2 szt.) A5

            w jedną linię (klasa 3) – ( 3 szt.) A5

            w kratkę 32 kartkowy (2 szt.) A5

            czysty(biały)- 32 kartkowy ( 1 szt.) A5

            do nut w szeroką pięciolinię (1 szt.)

            Strój gimnastyczny:

            biała koszulka, krótkie spodenki czarne/granat, obuwie na białej podeszwie, podpisany worek

            Przybory toaletowe:  chusteczki higieniczne, chusteczki nawilżane.

            Obuwie zmienne będzie przechowywane w szatni w podpisanych workach. 

            Dodatkowo prosimy o zaopatrzenie dziecka w ubranie na zmianę ( do pozostawienia w szatni ).

            Wszystkie przybory uzupełniamy w ciągu roku szkolnego .

          • Rozpoczęcie roku szkolnego

          • Zapraszamy Wspólnotę naszej szkoły na uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego 2024/2025.

            Nowy rok szkolny rozpoczniemy Mszą św., która odbędzie się w poniedziałek, 2 września 2024 r. o godz. 9.00 w parafii pw. św. Jana Kantego w Legionowie (ul. Księdza Józefa Schabowskiego 2, 05-120 Legionowo). Serdecznie zapraszamy nie tylko uczniów, ale również całą wspólnotę szkolną: uczniów, nauczycieli, rodziców, pracowników szkoły oraz wszystkich przyjaciół, dobrodziejów oraz darczyńców naszej Szkoły. Uprzejma prośba Księdza Dyrektora Juliana Dzierżaka, aby przybyć 20 minut wcześniej, tj. na godzinę 8:40.

            Po zakończonej Mszy św. uczniowie mogą udać się do domów.

            Rodzice uczniów klas pierwszych i uczniów, którzy rozpoczynają naukę w naszej szkole, prosimy o odbiór z sekretariatu szkoły danych dostępowych (loginów i haseł) do platformy Librus-Synergia, Google Workspace oraz wypełnienia deklaracji na świetlicę szkolną. Będzie taka możliwości również w dniu rozpoczęcia roku szkolnego, po Mszy św.

    • Pozostałe artykuły

      • Tydzień wychowania: Sobota - sytuacje wychowawcze
      • Tydzień wychowania: Piątek - osoby i instytucje wspierające proces wychowania
      • Tydzień wychowania: Czwartek - przedszkola przedsionkiem dojrzałości
      • Tydzień wychowania: Środa - Wspólnota i ruchy religijne
      • Tydzień wychowania: Wotrek - Szkoła
      • Tydzień wychowania: Poniedziałek - kościół wychowawcą
      • Tydzień wychowania: Niedziela - Rodzice pierwszymi wychowawcami i katechetami
      • Tydzień wychowania - wychowujmy razem
      • Nowa szatnia
      • Wywiadówka
      • Wyprawka dla klas wczesnoszkolnych
      • Rozpoczęcie roku szkolnego
    • Galeria zdjęć

      • brak danych
    • Archiwum Aktualności